|
|
-
Skupinový príbeh
Deti sedia v kruhu a jeden z nich povie vetu, ktorá je začiatkom nejakého príbehu. Ďalší povie ďalšiu vetu, ktorá nadväzuje na prvú. Takto sa vystriedajú dookola všetci a spoločne vytvoria príbeh. Témou príbehu môže byť čokoľvek.
-
Predveď slovo
Dopredu si pripravíme toľko papierových kartičiek, koľko skupín budeme mať. Na každú kartičku napíšeme jedno slovo, ktoré bude predvádzať jeden dobrovoľník. Výber slov je ľubovoľný, avšak čím je slovo abstraktnejšie, tým je jeho predvedenie náročnejšie a tým viac tvorivosti a zábavy sa ponúka.
Účastníkov rozdelíme do skupín asi po 3-5.
každá skupina vyšle jedného dobrovoľníka.
Dobrovoľníci si postupne vyberajú kartičky so slovami a predvádzajú ich pred všetkými skupinami.
Tá skupina, z ktorej pochádza predvádzajúci dobrovoľník, sa snaží toto slovo uhádnuť. Dobrovoľník môže predvádzať slovo len svojim telom a musí pritom mlčať. Pri hádaní môže svojej skupine pomáhať len mimikou a gestikuláciou a môže prezradiť začiatočné písmeno slova.
Predstavujme si…
-
Pokyn 1: Predstavte si, že mám na kolenách mačku. Vidíte, ako spokojne oddychuje a pradie? Akú má krásnu srsť? Ako si naťahuje labky a vystrkuje pazúriky? Teraz ju podám ďalej môjmu susedovi vpravo a jeho úlohou je niečo mačke spraviť, krátko sa s ňou zahrať, pohladkať ju alebo ju zaťahať za chvost. Takto si budeme mačku podávať postupne dookola, pričom pohyby sa nesmú opakovať.
-
Pokyn 2: Pamätá si každý z vás, čo urobil mačke, ktorú sme si posielali? Úlohou vášho suseda vľavo bude urobiť vám to isté, čo ste vy robili mačke.
-
V tejto fáze môže nastať aj mierne zdesenie medzi žiakmi a účastníkmi, keď si uvedomia, čo s mačkou zo zábavy stvárali. Priebeh bude však isto zábavný. Zapojenie sa aj do tejto aktivity je dobrovoľné, každý má možnosť zostať pozorovateľom. V spoločnej diskusii môžu žiaci diskutovať o tom, ako aktivita prebiehala, ako sa cítili, o tom, ako sa cítili v „koži" mačky. Pomáha im to vcítiť sa do pozície iných a hľadieť na veci z rôznych hľadísk, nielen z vlastnej perspektívy. Dieťa sa môže rozhodnúť, že sa do aktivity nezapojí a bude ju len pozorovať.

HRA S IMAGINÁRNYM PREDMETOM
Deti sedia v kruhu a "podávajú" si imaginárny predmet. (pierko, vedro plné vody, palička od medu, horúci zemiak...).
-
Hádžu loptu, kameň, snehovú guľu, čokoládu, slamku, pierko... Deti imaginárny predmet chytajú, snažia sa čo najvernejšie napodobniť jeho uchopenie, uloženie na že a pod.
HRA NA STISK RUKY
-
Deti si vylosujú čísla (1-5). Budú sa bez slova voľne prechádzať po triede, keď sa stretnú s kamarátom, stisnú si ruky toľkokrát, aké majú číslo. Keď majú čísla rovnaké, chytia sa za ruky. Postupne sa k nim pridávajú ostatné deti. Vytvoria sa skupiny podľa čísel.
HRA NA OPAKOVANIE TEXTU
3-4 deti pošleme z dvere. Deťom sa prečíta krátky text. Jedno dieťa z triedy má za úlohu zopakovať text tak, ako si ho zapamätalo, jednému dieťaťu ktoré príde spoza dverí. Ten to zopakuje ďalšiemu. Keď to zopakuje aj posledné dieťa, učiteľ prečíta text a deti ho môžu porovnať.
KORÁLKY
-
Deti zatvoria oči a pohybujú sa po triede. Učiteľka dotykom na chrbát, určí jedno dieťa, ktoré nebude odpovedať. Ak jedno dieťa stretne druhé dá mu otázku "Korálky?" ak mu druhé odpovie slovom "Korálky" pokračuje dieťa ďalej v hľadaní určeného dieťaťa, ktoré neodpovedá. Ak nájde dieťa, ktoré neodpovedá, tak ho chytí a už nebude odpovedať ani ono. Týmto spôsobom sa deti na seba vzájomne ponapájajú.
MAČIČKA, MAČIČKA, DAJ MI MLIEČKA
-
Deti - mačičky sedia na stoličkách v kruhu. Jedno dieťa chodí v kruhu, pristúpi k inému a má ho poprosiť vetou "Mačička, mačička daj mi mliečka." Môže použiť pri tom rôzne grimasy na rozosmiatie. Druhé dieťa musí vydržať bez úsmevu. Ak nevydrží, prosí o mliečko ono.

TRPASLÍCI
-
Jedno dieťa je trpaslík. Ostatné deti stoja v kruhu a hovoria rečňovanku: Ide, ide trpaslíček, je to malý nezbedníček. Robí samé šašoviny, chce byť každú chvíľu iný. Čo si zasa vymyslí? Trpaslík chodí vo vnútri kruhu v protismere a ukazuje nejaký pohyb (drží sa za koleno, poskakuje...) ostatný ho napodobňujú. Dieťa pri ktorom zastane, ukáže nový pohyb a stáva sa trpaslíkom.
VLK A KOZLIATKA
-
Rozdáme deťom lístočky. Na 4 je VLK na ostatných KOZLIATKO. Deti ležia na koberci hlavou dolu. Učiteľka hovorí: Je večer všetci spia, len vlci idú na lov. Deti s kartičkou vlka dajú hlavu hore a spoločne sa čo najtichšie dohodnú ktoré 2 kozliatka ulovia. Keď sa všetci "zobudia" a dajú hlavy hore, učiteľ určí, ulovené kozliatka a tie idú z kruhu von. Ostatné deti (aj vlci) sa pokúšajú učiť, ktoré z nich sú vlci. Koho učí najviac detí ukáže kartičku. Ak je vlk, z hry vypadáva. Ak deti, ktoré zaňho hlasovali, nemali pravdu a dané dieťa nie je vlk, vypadávajú oni.
NA DIRIGENTA
-
Jedno dieťa pošleme za dvere. Deti sedia na stoličkách v kruhu. Určíme jedno, ktoré bude dirigentom. Jeho úlohou bude predvádzať pohyby hrania na hudobný nástroj a ostatný budú pohyby opakovať. Dirigent nenápadne mení hranie na rôzne hudobné nástroje. Úlohou dieťaťa, ktoré príde spoza dverí, je uhádnuť, kto je dirigent.
ZLEPENÍ TANEČNÍCI
-
Deti sa rozdelia do dvojíc. "Zlepia sa" dlaňami a zaznenia hudby tancujú tak, aby sa "nerozlepili". Po zastavení hudby meníme miesto zlepenia i partnerov.
OTÁZKY A ODPOVEDE
-
Deti posadíme do dvoch radov oproti sebe. Každé dieťa z prvého radu dáva otázku (pošepky) oproti sediacemu. Ten si pomyslí odpoveď na otázku a jeden rad sa posunie o jedno miesto. Deti z prvého radu položia svoju otázku nahlas a deti z druhého radu povedia nahlas svoju odpoveď (celou vetou). Posunutím detí vznikajú zábavné odpovede.
ZAPLETENEC
-
6-8 detí sa postaví do kruhu vedľa seba. Zatvoria oči a dajú pravú ruku do stredu kruhu, chytia sa s niektorým kamarátom. Potom podajú ľavú ruku a môžu otvoriť oči. Pokúsia sa rozpliesť bez toho, aby sa pustili.
MAŠKARNÝ PLES
-
Deti sedia v kruhu. Prvé sa obráti na svojho pravého suseda s tým, že svoju tvár preformuje na nejakú masku, vydrží s touto maskou tak dlho, aby ju jeho sused napodobnil. Ako náhle jeho masku "skopíruje", udrží si ju a pomaly sa otáča k svojmu pravému susedovi. Krátko predtým než svoju tvár susedovi ukáže, premení ju na novú.

BOL SOM VČERA V ZOO
-
Hráči sedia v kruhu. Jeden z nich začne vetou: „Bol som včera v ZOO“ Jeho sused po pravej strane sa ho opýta: “A čo si tam videl?“ Prvý odpovie „Videl som tam slona.“ Hra pokračuje ďalej pričom teraz sa začína človek o jedno miesto vpravo klasickým začiatkom: „Bol som včera v ZOO“. A čo si tam videl? Pýta sa sused po jeho pravici. Videl som tam slona a leva. Hra postupuje ďalej a každý postupne pridá nejaké zviera, dokedy to skupina vydrží.
Ako modifikácia hry môže byť replika „Zbalil som si kufor“. Do kufra môžu byť pridávané akékoľvek vhodné alebo smiešne veci.
PANTOMÍMA
Táto hra je určená v podstate pre ľubovoľný počet osôb. Skupina vyšle jedného zástupcu k vedúcemu hry, ktorý mu zadá výraz, zložený z dvoch slov - napríklad: zlý pes, zlatá retiazka, čierny kôň, lesná cesta, múdra kniha a podobne.
Vyslaný sa vráti k skupine a snaží sa bez slov ukázať daný výraz tak, aby ho účastníci čo najrýchlejšie uhádli. Tomu účastníkovi, ktorý prvý uhádne, skupina vymyslí ďalší výraz. To sa opakuje niekoľkokrát - podľa záujmu účastníkov. Pri tejto hre nie je núdza o smiech a často aj prekvapenie, akí sú mnohí naoko priemerní ľudia šikovní. Obzvlášť zábavy si užijete so slovnými spojeniami ako: červená krvinka, malé plus, pokazený chlorofyl, vymaľovaný bager , pracovná povinnosť...
Pri hre je užitočné dohodnúť gestá, ktoré môže používať predvádzajúci hádajúcej skupine - napr. keď ktosi povie slovo s rovnakým slovným základom, tak sa ukáže gesto podobnosti a pod.
Pantomimicky znázorňovať sa môžu aj situácie napísané na lístkoch, ktoré si účastník vytiahne – napr.: Policajt zastavuje auto, ktoré šlo veľkou rýchlosťou, uvidela som myš, (slona, ducha), jem hrozno (melón, orechy), kúpem psa v rieke (slona v ZOO), prebaľujem trojičky...
ČLOVEK V STREDE
-
Táto hra je aj dobrým zahriatím a uvoľnením pre každú skupinu. V strede kruhu je dobrovoľník, ktorého, budú všetci ostatní v kruhu napodobňovať. Všetky jeho pohyby, zvuky, slová atď. budú kopírovať.
Po jednej až dvoch minútach postupne uvoľňujte miesto v strede inému členovi skupiny.
Zvyčajne sa človek v strede pohybuje tak, ako mu to v normálnej situácii pripadá smiešne a hlúpe. Ale tu, pretože každý ho imituje, sa cíti pravdepodobne stále voľnejšie a lepšie. Môže skákať, mávať rukami, dotýkať sa ľudí, robiť hluk, ľahnúť si atď. - skupina bude zakaždým jeho pohyby so stále väčšou zábavou nasledovať. Všetko, čo robí človek v strede, je v poriadku. Rýchlo sa naučí, že neexistuje nijaký štandard a nijaké predpisy. Dokonca aj keď stojí rozpačito, škriabe sa na hlave a hovorí: “Neviem, čo mám robiť”, budú všetci robiť práve to. Človek v strede dostáva pomaly silný pocit “ja som v poriadku, ty si v poriadku” a výsledkom je, že aj ostatní účastníci sa cítia uvoľnene a budú otvorenejší vo vzájomnom styku. Budú trošku ochotnejší pri skupinovej práci podniknúť riziko.

PRÍSLOVIA
-
jedno dieťa ide na chvíľu za dvere. Ostatní vyberú nejaké príslovie ( alebo názov knihy...) a pridelia z neho každému jedno slovo alebo výraz. Účastník sa vráti a na znamenie mu ostatní povedia dané slovo z príslovia - ale všetci naraz. Ten, ktorý sa pýta, má uhádnuť, o aké príslovie ide.
TELEGRAM
-
Každý hráč dostane ceruzku a čistý papier na ktorý napíše 10 písmen vo vzájomnej vzdialenosti asi 4 cm. Žiadne písmeno sa nesmie opakovať. Ak majú všetci napísané písmená, každý podá svoj papier susedovi po pravej strane. Úlohou hráčov je napísať 10 slovný telegram, ktorého slová začínajú písmenami, ktoré majú pred sebou na papieri. Na konci hry sa telegramy nahlas prečítajú.
Modifikácia hry:
Skupina sa dohodne na nejakom slove - napríklad STOLIČKA. Úlohou dvojíc je teraz vymyslieť telegram - t.j. krátku vetu vtipného charakteru, ktorej každé slovo sa musí začínať podľa poradia písmenami vybraného slova - v našom prípade napríklad : Salámu Tajne Odniesol Lakomý Igor Čo Kokce. Anton. Všetky telegramy sa nakoniec prečítajú a vyberie sa najoriginálnejší.
ANONYM
-
Vedúci rozdelí skupinu na menšie, asi štvorčlenné skupinky. Každá dostane rovnaký výtlačok novín, nožnice, lepidlo a hárok čistého papiera. Ich úlohou je poskladať súvislý text zo slov, ktoré nájdu v novinách, pričom obsah textu je veľmi vhodné zvoliť tak, aby bol aktuálny pre situáciu, v ktorej sa skupina práve nachádza. Napríklad ak je práve čas pred obedom, tak úlohou je vytvoriť čo najvtipnejšiu pozvánku na obed. Takto vytvorený text nemusí obsahovať slová v tej podobe, ako boli v novinách, môžu byť ľubovoľne krátené, či doplňované inými vystrihnutými hláskami. Vyhráva najoriginálnejší text.
-
STRAKY
-
Hráči sedia v dvoch skupinkách. Učiteľ povie písmeno a družstvá majú za úlohu počas hrania hudby zhromaždiť čo najviac predmetov začínajúcich na dané písmeno. Nik nesmie opustiť miestnosť. Hra končí, keď prestane hrať hudba. Víťazí skupina s viac predmetmi.
Taboo
-
V tejto hre niekto ostatným napovedá slová, ktoré má napísané na dopredu pripravených kartičkách. Na každej kartičke sú okrem hádaného slova, napísané ešte ďalšie slová, ktoré napovedajúci nemôže použiť. Mali by pravdaže s daným slovom súvisieť. napr: JABLKO červený ovocie strom Slov, ktoré sa nemôžu použiť, môže byť viac alebo menej. Rovnako sa nesmie použiť ani slovný základ žiadneho z nich, či hádaného slova. Tiež sa treba dohodnúť na čase, za ktorý bude napovedať jeden hráč. Ak hrá hru viac hráčov, môžu sa rozdeliť na 2 družstvá a vyhrajú tí, ktorí uhádnu najviac slov, alebo hrá každý za seba, zvíťazí ten, kto v časovom limite napovie najviac správnych slov.
-
Vianočný stromček
-
Podstatou tejto hry je hádanie pravidla, podľa ktorého si jeden z hráčov ozdobuje imaginárnymi predmetmi imaginárny vianočný stromček. Premyslí si pravidlo, napr. Každý nasledujúci predmet musí mať začiatočné písmeno zhodné s posledným písmenom predchádzajúcej veci. Tento hráč začne hru, keď povie: "Zavesím si na stromček napr. sviečku, nasledujúci hráč si tiež vymyslí predmet napr. povie, že si zavesí salónku. Keďže sa to nezhoduje s pravidlom, prvý mu odpovie, že si salonku nemôže zavesiť. Ak si tretí hráč zavesí uterák, prvý mu odpovie, že ten si môže....atď Takto sa každý snaží v duchu uhádnuť pravidlo, ale keď ho uhádne neprezradí to ostatným, len spolu s tým, čo začínal dopĺňa reťazec(môže i tak, aby odpoveď bola záporná). Hra sa opakuje dookola od prvého po posledného hráča, kým všetci nepoznajú pravidlo.

Ja som Eva a tancujem takto
Meno s pohybom
-
Realizácia: Hráči stoja v kruhu. Vedúci hry povie svoje meno a spraví pri tom nejaký pohyb (napr. poškriabe sa za uchom, tleskne, vyskočí a pod.) Hráč vedľa vedúceho zopakuje meno a pohyb vedúceho hry a pridá svoju časť. Hra pokračuje dookola kruhu. Všetci majú zopakovať mená dvoch predchádzajúcich hráčov.
|